Trefwoordenoverzicht

Tot nu toe (31-12-2013) zijn er 315 vragen aan het Platform Handschriftontwikkeling gesteld en hebben een antwoord gekregen. Voor een groter lees- en vraaggemak worden ze niet meer in rubrieken, maar onder trefwoorden vermeld. Bij het stellen van nieuwe vragen (email:platformhso@home.nl) kan er specifieker naar worden verwezen en door ons op worden teruggegrepen. In enkele gevallen wordt eenzelfde vraag onder twee trefwoorden vermeld.

Aanbod (om Platformlid te worden): vraag 17
Aanvankelijk schrijven: 251
Adres/naam gevraagd: vraag 2, 3, 9, 10, 13, 21, 25, 86, 221, 234, 288
Afstudeerscriptie: vraag 18, 41, 62, 65, 74, 93, 97, 105, 106, 141, 142, 146, 148, 157, 216, 219, 222, 259, 287, 308
Allerlei: 272, 274, 312
Ataxie: vraag 161, 219

Beschel: vraag 109
Blokschrift (zie: Schrifttypen)
Bordschrift (ook digibord): vraag 143, 212, 214, 284

Combineren schrijven met leesmethode: vraag 4

Dysgrafie (info, verklaring, behandeling): vraag 37, 40, 60, 86, 182, 219, 305
Dyslexie (en kalligrafie): vraag 51, 126, 164, 182

Handschriftontwikkeling (cursus): 281
Handschriftverbetering (kinderen + volwassenen): vraag 11, 24, 26, 27, 32, 42, 44, 45, 49, 52, 53, 54, 56, 57, 58, 59, 67, 71, 73, 75, 76, 79, 81, 82, 83, 84, 85, 87, 88, 89, 91, 95, 104, 106, 110, 111, 115, 116, 117, 123, 124, 127, 129, 131, 134, 138, 139, 143, 145, 147, 151, 156, 159, 160, 162, 163, 164, 165, 166, 169, 170, 173, 174, 181, 183, 184, 185 (tekening), 187, 191, 194, 201, 204, 206, 207, 209, 210, 213, 217, 220, 223, 229, 230, 230.1, 231, 238, 240, 243, 244, 246, 248, 249, 253, 258, 261, 262, 265, 265, 274, 277, 279, 289, 292, 294, 300, 301, 303, 306
Handtekening (van kinderen): vraag 176.1
Hoofdletterkaart gevraagd: vraag 5
Hoogbegaafdheid: 257

Leesbaar en vlot schrijven: vraag 22, 216 (incl. checkpunten SPH)
Lettertypes (voor lettermuur): vraag 15
Lezing geven/spreker/gastles/workshop/cursus/artikel gevraagd: vraag 8,14, 20, 98, 99,102, 103, 176, 260, 293, 297, 302,

Liniatuurgebruik: 271
Linkshandigheid: vraag 55, (ook 96), 118, 133, 136, 183, 188, 215, 219, 227, 235, 296, 311
Literatuur (schrijfuitgaven, grafologie): vraag 63, 195, 205, 256

Motoriek (distale): 250, 287

Omkeren (groep 4): vraag 19
Overschakelen op andere schrijfhand: vraag 96, (ook 136), 200, 307
Overschakelen potlood-pen: vraag 23, 100, 119, 154, 178, 188, 298, 304
Overtrekken: vraag 16, 226

Pengreep: vraag 29, 64, 188
Penmail: vraag 198, 199
Petitie: 252

Samenwerking (met HSZuyd, Edutainment, NVFK, Ranj): vraag 70, 78, 108, 113
Schoonschrijven (kalligrafie): vraag 28, 171
Schriftexpertise: vraag 30, 36, 144, 168
Schriftontwikkeling (i.h.a., jongens-meisjes, loslaten van methode: vraag 46, 149, 160, 219, 222, 228
Schrifttypen (koord/verbonden, blok/onverbonden): vraag 61, 77, 120, 121, 130, 132, 172, 194, 203, 206, 236, 242, 269, 273, 275, 310
Schrijfdoelen (kern- en tussendoelen): vraag 48
Schrijfallerlei (diversen): vraag 237, 239, 245, 268, 270, 285, 286
Schrijf- en pendruk: vraag 171, 180, 218
Schrijfgereedschap/-materiaal (o.a. Stabilo, Bruynzeel, Pelikan, beleid): vraag 35, 66, 80, 94, 101, 114, 137, 140, 150, 152, 155, 175, 177, 179, 186, 188, 202, 211, 224, 227, 232, 233, 241, 247, 255, 263, 264, 266
Schrijfhulp gevraagd: vraag 12, 47, 50, 58, 69, 122, 128, 163, 189, 196, 204
Schrijfklas: vraag 92
Schrijfles: 283
Schrijfmethoden (o.a. Schrijfdans): vraag 1, 6, 38, 39, 73, 77, 192
Schrijfonderwijs: vraag 153, 162, 309, 313
Schrijfproblemen bij kinderen: 254
Schrijfruimte in werkboeken: vraag 33
Schrijftempo: vraag 158, 167, 197, 197.1, 267, 295
Schrijven (beginnen in groep 4): vraag 7
Schrijven (m.b.v. computer tutor): vraag 68, 278
Schrijven (moet blijven, petitie): vraag 72, 90
Schrijven vs. typen (i.v.m. emotie): vraag 107, 112, 135, 193
Spiegelen van letters: vraag 225

Toets (voor groep 5): vraag 12

Voorbereidend schrijven: (kleuters): vraag 125, 190, 226.1, 282, 287, 314
Vulpen (wel of niet): vraag 31, 43, 54.1, 119, 171, 188, 291, 299

Ziektebeelden in handschrift: 280

DS/31.12.13

terug naar Platform