Handschrift is voordelig voor de cognitieve ontwikkeling van kinderen
Samenvatting
Er is heel weinig
onderzoek verricht naar diverse modaliteiten van schrijven, zoals het verschil
tussen schrijven met pen op papier, het toetsenbord en de muis. Deze bespreking*
trachtte tussen tussen schrijven en typen en hun verschillende gevolgen bij het
leren van kinderen te differenti-eren; aanvullend keken de onderzoekers naar het
lees-/schrijfgedrag en ervaringen van volwas-senen. Resultaten van eerdere
literatuuranalyse over verschillend schrijfgereedschap en hun ge-volgen, toonden
dat er een duidelijk verschil is tussen schrijven en het gebruik van een
mecha-nisch apparaat. Neurowetenschappers hebben gezegd, dat de verandering van
schrijven naar mechanisch of technisch schrijven ernstige gevolgen heeft voor
cognitie en de ontwikkeling van vaardigheid.
*Digitizing
Literacy: Reflections on the Haptics of Writing, Anne Mangen & Jean-Luc Velay, ca. 2009;
Inleiding
Er zijn heel weinig
studies geweest die de gevolgen van de verandering van schrijfgereedschap
nagaan. Deze verandering verloopt van de gebruikelijke pen op papier naar
toetsenborden van computers, digitale stiluspennen, schrijftabletten en meer. Er
zijn twee aspecten bij schrijven; het ene is het visuele aspect en het andere
aspect is de perceptie en het motorische aspect, anders bekend als “haptisch”.
Sommige studies hebben
aangetoond dat in de feitelijke schrijfdaad met de hand je je motorische
vaardigheden moet gebruiken om een letter grafisch vorm te geven, een trager
proces dat feitelijk helpt bij de cognitieve ontwikkeling. Deze bespreking
onderzocht de effecten van technisch of mechanisch schrijven op de cognitieve
ontwikkeling, schrijven, en andere fijnere vaardigheden bij kinderen; ook hoe
dagelijks mechanisch schrijven de relatie hand-brein heeft beïnvloed bij het
leren.
Methodologie
De onderzoekers
beoordeelden voor deze bespreking
studies over neurowetenschap, biopsycho-logie en evolutiebiologie.
De onderzoekers
trachtten te achterhalen hoe schrijven met de hand helpt bij leren en cognitieve
ontwikkeling, en ook de ontwikkeling van taal, met name bij kinderen, in
verscheidene studies.
Zij bestudeerden ook
bewijsmateriaal zoals hersenbeelden (brain imaging) om de verbindingen te
identificeren tussen visuele stimulering bij schrijven en herkenning van letters
en alfabetten.
Resultaten
Bewijs uit onderzoek
heeft aangetoond dat schrijfvaardigheid een proces is dat integratie nodig heeft
van zowel visuele, motorische, als cognitieve of perceptieve delen. Perceptie
stelt iemand in staat de vorm van de letters te herinneren die wordt geschreven
terwijl gezicht en motorische vaardigheden van de hand het schrijven mogelijk
maken. De huidige hersenbeelden laten zien, dat de zenuwen ook met deze drie
onderdelen verbonden zijn.
Wanneer iemand
gebruikmaakt van een schrijfmachine of een computer, verandert zijn patroon
aanzienlijk. Typen, bijvoorbeeld, heeft betrekking op beiden handen, terwijl er
bij schrijven één nodig is; schrijven gaat langzamer en is moeilijker dan typen.
Schrijven heeft iemand nodig om een letter te maken, typen niet.
Enkele Japanse studie
hebben aangetoond, dat herhaald schrijven helpt om de vorm van de let-ters beter
te onthouden. Eén studie liet zien dat, wanneer kinderen woorden leerden door ze
op te schrijven, zij die beter onthielden dan wanneer ze ze via typen leerden.
Schrijven maakt dat
iemand zich op maar één punt focust – de penpunt. Mechanisch schrijven maakt
echter dat je afwisselt tussen toetsenbord en beeldscherm.
Volgende stappen
De auteurs stellen
dat, waar deze studie enig eerder werk heeft onderzocht over de verbinding van
schrijfvaardigheden van de hand en de hersens, er veel meer moet worden gedaan
om de feitelijke verbinding te verklaren. Zij suggereren verder onderzoek om de
gevolgen van modern leren, lezen en schrijfvaardigheden voor de ontwikkeling van
cognitie en intelligentie te onder-zoeken.
Conclusie
Als steeds meer
kinderen hun eerste letters en woorden met de computer leren in plaats van op
papier, dan is deze studie belangrijk. Er is minimaal onderzoek op dit gebied
geweest en bespre-kingen van eerdere studies tonen aan dat, bij vergelijking van
schrijven met de hand en mecha-nisch schrijven, de “hand niet louter een
metafoor of een icoon van menselijkheid is, maar vaak het levensechte punt van
een geslaagd en oprecht vervuld leven,” vinden de auteurs. Leerkrach-ten moeten
zich bewust zijn van deze bevindingen en hun onderwijs in overeenstemming
daar-mee veranderen.
Bron
Handwriting Is
Beneficial to Children’s Cognitive Development,
FYI Health
Writer, February 22, 2011
DS/10.04.13